صعود شدید بازارهای سهام جهان با انگیزه های امیدوارکننده، انفجار افزایش طلا بالاتر از سطح 1400 دلار

خریداران سهام در جهان با حرکت صعودی بدون توقف خود هفته معاملاتی را به پایان می برند و اظهارات محتاطانه بانکهای مرکزی مهم بر گمانه زنی هایی دامن می زند که معتقدند فضای جدیدی از سیاست پولی برای مقابله با کاهش رشد جهانی ایجاد شده است.

بانکهای مرکزی اصلی مانند بانک مرکزی اتحادیه اروپا، فدرال رزرو، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی ژاپن همگی تمایل خود را برای آسان تر کردن سیاست ها در صورت نیاز اعلام کرده اند و در نتیجه احساسات ریسک پذیری در میان سرمایه گذاران زنده شده است.

چشم انداز جهانی خطرات غیرقابل پیش بینی خارجی که به طور چشمگیری بر چشم انداز اقتصادی جهان سایه انداخته است، به این معنی است که تصمیمات بانک های مرکزی نجات دهنده خواهد بود و قهرمان این داستان از نظر سرمایه گذاران آنها خواهند بود.

اگر چه بازارهای سهام آسیا سود کمی را در صبح روز جمعه به دست آورده اند، ولی هنوز راه زیادی تا رسیدن به سودی که در ماه ژانویه به دست آمده بود، دارند. موضع محافظه کارانه فدرال رزرو و بازگشت جوّ ریسک پذیری بیش از همه به نفع شاخص S & P 500بوده است و رکورد جدیدی را در قله 2954.18 ثبت کرده است.

با اینکه روند صعودی بازار ستودنی است اما سوالات مهم در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران این است که آیا این حرکت پایدار است یا خیر؟ آیا وابستگی معاملات بازارهای سهام جهان در سه ماهه سوم سال 2019 به تحولات تجاری ایالات متحده و چین شدت خواهد یافت و آیا بانک های مرکزی اصلی واقعا سیاست های پولی را آسانتر خواهند نمود؟ اگر تنش های تجاری همچنان وضعیت غالب بر بازارها باشند و بانک های مرکزی از آسان تر نمودن سیاست ها عقب نشینی کنند، ممکن است بازارهای سهام با شوک های نزولی مواجه شوند.

گذر طلا از سطح 1400 دلار به دلیل ضعف دلار و مشکلات ژئوپولتیک

در هفته ای که گذشت، نمودار طلا به شدت صعودی شد و برای اولین بار از سال 2013 قیمت آن به سطح 1400 دلار رسیده است.

ترکیبی از ضعف دلار، گمانه زنی برای کاهش نرخ بهره ایالات متحده و تنش های ژئوپولتیک، سرمایه گذاران را به سمت قله نمودار طلا سوق می دهد و وجود طلا را در پرتفولیوی خود جذاب می دانند.

با توجه به سیگنال کاهش نرخ بهره از سوی بانکهای مرکزی مهم در آینده ارزش طلا بیشتر می شود، به ویژه که این فلز گرانبها در محیط های کم بهره بسیار خوب عمل می کنند. از دید تکنیکال، اکنون طلا در نمودارهای روزانه به سطح 1400 دلار رسیده است. بسته شدن قیمت های هفتگی بالاتر از این سطح می تواند سبب صعود طلا به سطح 1413 دلار گردد.

تمرکز بازار کالا بر نفت

بازار نفت در هفته جاری به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی شدیدا صعودی شد و قیمت نفت برنت به سرعت از سطح 64 دلار که بالاترین سطح موجود از ماه مه بود، گذشت.

با اینکه وچود تنش های ژئوپلیتیک با حمایت از قیمت نفت، به نفع اوپک+ عمل می کند اما سوال این است که تا چه زمانی این روند ادامه خواهد داشت؟

به نظر می رسد اتحادیه اوپک + قصد دارد تا کاهش عرضه را در نیمه دوم سال 2019 گسترش دهد زیرا تولیدکنندگان به دنبال تثبیت پایدار قیمت نفت و متعادل کردن بازارهای جهانی هستند. با اینکه قیمت نفت به دلیل تنش های ژئوپلیتیک افزایش می یابد، اما همچنان آماده شوک های نزول است. به رغم انتظارات از اوپک+ در مورد گسترش کاهش عرضه، تا زمانی که نگرانیها در مورد کاهش رشد جهانی و کمبود تقاضای نفت خام ادامه یابد، خطر سقوط قیمت نفت وجود خواهد داشت.

اطلاعیه سلب مسئولیت: محتوای این مقاله شامل دیدگاه‌های شخصی است و نباید پیشنهاد سرمایه‌گذاری شخصی و/یا پیشنهاد حرفه‌ای و/یا پیشنهاد و/یا درخواست داد و ستد در ابزارهای مالی و/یا تضمین و/یا پیش‌بینی عملکرد آینده تلقی شود. هلدینگ جامع و وابستگان، عوامل، مدیران، ماموران یا کارکنان آن دقت، اعتبار، بهنگام بودن یا کامل بودن اطلاعات یا داده‌های ارائه شده را تضمین نمی‌کنند و در قبال زیان ناشی از سرمایه‌گذاری مبتنی بر این اطلاعات یا داده‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند.