واکنش چین به تجارت، ریسک گریزی سرمایه گذاران محتاط

جوّ احتیاط و نگرانی روزافزون در فضای بازارهای مالی بیشتر می شود زیرا سرمایه گذاران کمربند ایمنی خود را بسته و در واکنش به تشدید تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان، آماده رویارویی با پیچیدگی های بیشتری هستند و پیامدهای منفی این امر بر احساسات جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

در روز دوشنبه پکن بدون فوت وقت، با افشای تعرفه های حداکثر 25 % برای حدودا 60 میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده، به مقابله با افزایش تعرفه های ترامپ پرداخت. با انتشار فهرستي از حدود 300 ميليارد دلار كالاهاي چين توسط دفتر بازرگاني آمريكا كه ممكن است پس از اعلام پكن با 25 % تعرفه مواجه شود، ترس از جنگ تجاری وارد مرحله جدیدی شد که قبلا مشاهده نشده بود.

انتظار می رود ترس از جنگ تجاری عامل اصلی تضعیف اعتماد سرمایه گذاران باشد. عدم میل به ریسک صبح امروز در بازارهای آسیا منعکس شد و رنگ اکثر سهام قرمز بود. معاملات بازار سهام اروپا نیز در حال کاهش می باشد، چرا که وجود احساسات ریسک گریزی در بازار آسیا باعث می شود سرمایه گذاران فاصله کافی را از دارایی های پرریسک حفظ کنند و به دنبال سرمایه گذاری امن باشند. ین برخی از دستاوردهای اخیر خود را از دست داده است، اما هنوز هم یک دارایی مطلوب برای معامله گران ارز است.

درخشش طلا همچون ستاره ای در آسمان

طلا در اوایل هفته جاری با استقبال شدیدی مواجه شد و قیمتها به سطح روانی 1300 دلار جهش کردند زیرا ریسک گریزی سبب گرایش سرمایه گذاران به دارایی های امن شد. به نظر می رسد با ترسی که از تشدید تنش ها در بازار وجود دارد که رشد اقتصاد جهان را نیز تحت تاثیر می دهد، میل به خرید این فلز گرانبها ادامه خواهد یافت.

از دید تکنیکال، روند طلا در نمودار روزانه در حال صعود است زیرا قیمتها از سطح بالاترین قعر قبلی در 1290 دلار بالاتر رفته است. شکست قاطعانه قیمت ها و بسته شدن نمودار روزانه بالاتر از سطح 1300 دلار، احتمالا سبب صعود قیمتها به سطوح 1310 دلار و 1324 دلار خواهد شد.

نفت خام تگزاس مرکز توجه بازار کالا

خریداران نفت خسته شده اند و آماده کنار رفتن از بازار هستند و این امر در واکنش قیمتها منعکس می شود. نفت برنت آتی از بالاترین سطح  74.75 دلار در هر بشکه در 25 آوریل سال گذشته، 6% کاهش یافته است و در حال حاضر عمدتا در حدود سطح 70 دلار در هر بشکه است.

خریداران تلاش می کنند تا هر گونه حمایتی را از وجود خطرات ژئوپلیتیک در خاورمیانه، اختلالات عرضه در نیجریه و ونزوئلا و کاهش عرضه اوپک دریافت کنند. افزایش عدم اطمینان در مورد تحولات تجاری ایالات متحده و چین، چشم انداز تقاضای جهانی نفت را به وضوح متاثر کرده است و این امر همچنان سایه ای بر سر قیمت ها می اندازد.

همه چشمها به جلسه کمیته اوپک+ خواهد بود که این هفته در جدّه برگزار خواهد شد تا سرمایه گذاران سرنخ های جدیدی در مورد آینده کمپین کاهش تولید اوپک+ دریابند. آیا اوپک کاهش یا توقف تولید نفت را در ماه ژوئن خواهد پذیرفت؟ این سوالی است که در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران است.

اطلاعیه سلب مسئولیت: محتوای این مقاله شامل دیدگاه‌های شخصی است و نباید پیشنهاد سرمایه‌گذاری شخصی و/یا پیشنهاد حرفه‌ای و/یا پیشنهاد و/یا درخواست داد و ستد در ابزارهای مالی و/یا تضمین و/یا پیش‌بینی عملکرد آینده تلقی شود. هلدینگ جامع و وابستگان، عوامل، مدیران، ماموران یا کارکنان آن دقت، اعتبار، بهنگام بودن یا کامل بودن اطلاعات یا داده‌های ارائه شده را تضمین نمی‌کنند و در قبال زیان ناشی از سرمایه‌گذاری مبتنی بر این اطلاعات یا داده‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند.