بازار سهام آسیا در روز جمعه به طور عمده در منطقه قرمز به شدت نوسان داشت که این روند پس از مشاهده وضعیت آشفته همتایان آمریکایی خود در روز پنج شنبه، ایجاد شده است. در فصل جدید اعلام درآمدهای شرکت های آمریکایی، با وجود اینکه تقریبا 80 % از نتایجی که تا کنون اعلام شده فراتر از انتظارات بازار رفته است، ولی سرمایه گذاران به ادامه روند صعودی شگفت انگیز در بازار تردید دارند. شاید این احتمال وجود داشته باشد که ریسک پذیری به دلیل داده های اقتصادی ناامیدکننده ای که در هفته جاری از سوی آلمان و کره جنوبی اعلام شد، به شدت کاهش یافته است و سرمایه گذاران جهانی همچنان نگران روند رشد جهانی هستند.

قدرتمندی دلار راه گشای گزارش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول

همه در انتظار داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه اول هستند که در ساعات بعدی روز جمعه منتشر خواهد شد. سرمایه گذاران با بررسی این داده ها، افزایش شاخص دلار را زیر نظر خواهند داشت تا در صورت امکان روند صعودی این هفته به 0.8% برسد.

بازارها انتظار دارند که میزان تولید ناخالص داخلی 2.3٪ باشد که 0.1 درصد بیشتر از سه ماهه گذشته است و این امر نشان خواهد داد که رشد اقتصادی ایالات متحده همچنان ادامه دارد. انتشار تولید ناخالص داخلی مرحله جدیدی را برای تصمیمات فدرال رزرو در هفته آینده تعیین خواهد کرد، به این ترتیب سرمایه گذاران سعی خواهند کرد که واکنش مهمترین بانک مرکزی جهان را نسبت به انعطاف پذیری آمار جدید منتشر شده از شاخص های اقتصادی پیش بینی کنند و نرخ وجوه آتی فدرال رزرو نیز به احتمال 61 % کاهش برای نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره دارد.

تقویت ین با نزدیک شدن به هفته طلایی و با وجود ترس از نزول ناگهانی

ین قصد دارد این هفته را با حفظ سودهای به دست آمده در برابر دلار به پایان برساند و سپس تعطیلات طلایی 10 روزه ژاپن آغاز خواهد شد. با توجه به این که بازار ژاپن در این دوره بسته خواهد بود، بازار ارز در حدود 400 میلیارد دلار از گردش روزانه خود را از دست خواهد داد و نگرانی هایی وجود دارد که کاهش نقدینگی بازار ممکن است دوباره نوسانات شدیدی را در بازارهای ارز به وجود آورد.

در هفته اول 2019، ارزش ین در عرض چند دقیقه در طول تعطیلات سال نو ژاپن، 4% در مقابل دلار افزایش یافت. در فوریه، دوباره در طی یک تعطیلات دیگر در ژاپن، روند صعود ین ادامه یافت، در حالی که فرانک سوئیس تقریبا 1 % در برابر دلار کاهش پیدا کرد. مشابه این اتفاقات اخیر در تعطیلاتی هم که از شنبه آغاز خواهد شد، ممکن است باز هم معامله گران را در شرایط سختی قرار دهد زیرا بازارها در هفته آینده با اعلامیه های مهم اقتصادی و تصمیمات بانک مرکزی فدرال رزرو و بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز مواجه خواهند شد.

تمرکز جلسه ترامپ و آبه بر تنش های تجاری جهانی

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن پیش از آغاز هفته طلایی، برای انجام مذاکرات تجاری در واشنگتن با ترامپ ملاقات خواهد کرد.

با توجه به تهدیدات ایالات متحده برای اعمال تعرفه های جدید در اتحادیه اروپا و در حالی که تنش های تجاری ایالات متحده و چین هنوز حل نشده است، تیرگی روابط تجاری ایالات متحده و ژاپن موجب افزایش احساسات ریسک گریزی در جهان و افزایش ارزش دارایی هایی امن مانند ین و طلا خواهد شد. البته قوی تر شدن ین ممکن است نقش مثبتی در مذاکرات ایالات متحده و ژاپن داشته باشد و اتهامات دولت ایالات متحده نسبت به ژاپن بابت “کاهش رقابتی” ارزش ین، از بین برود.

اطلاعیه سلب مسئولیت: محتوای این مقاله شامل دیدگاه‌های شخصی است و نباید پیشنهاد سرمایه‌گذاری شخصی و/یا پیشنهاد حرفه‌ای و/یا پیشنهاد و/یا درخواست داد و ستد در ابزارهای مالی و/یا تضمین و/یا پیش‌بینی عملکرد آینده تلقی شود. هلدینگ جامع و وابستگان، عوامل، مدیران، ماموران یا کارکنان آن دقت، اعتبار، بهنگام بودن یا کامل بودن اطلاعات یا داده‌های ارائه شده را تضمین نمی‌کنند و در قبال زیان ناشی از سرمایه‌گذاری مبتنی بر این اطلاعات یا داده‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند.