با تشدید ریسک گریزی، سرمایه گذاران “پس از فروش ماه مه از بازار خارج می شوند”؛ سقوط قیمت نفت

وضعیت بازارهای سهام جهان در این هفته خوب نبود زیرا نگرانی های ناشی از تنش های تجاری طولانی مدت بین ایالات متحده و چین بر احساسات بازار نسبت به میزان رشد و ثبات اقتصادی جهان سایه افکنده است.

عرضه کلی بی سابقه ای که در ماه جاری در بازارها شاهد آن بودیم نشان می دهد که بازار این واقعیت را پذیرفته است که تنش های تجاری ایالات متحده و چین ادامه خواهد داشت، به ویژه اینکه هر دو طرف همچنان به لفاظی در مورد تنش های تجاری مشغول هستند. معلوم است که بازارهای سهام جهان در معرض طوفان شدیدی از مشکلات در قالب تداوم تنش های تجاری ایالات متحده و چین، دغدغه های رشد اقتصادی جهان و نوسانات قیمت کالاها هستند. تا زمانی که این مشکلات بر بازار غالب باشند، اشتیاق سرمایه گذاران برای خرید سهام از بین می رود و در نهایت فروشندگان سهام به بازی باز می گردند.

وضعیت بازار سهام آسیا در صبح روز جمعه قرمز بود که در واقع ادامه جلسه معاملاتی دردناک وال استریت در طول شب بود. بازار سهام اروپا نیز صبح امروز در روند نزولی قرار دارد و به احتمال زیاد در معرض نوسانات ناشی از جریان اخبار مربوط به انتخابات اروپا قرار خواهد گرفت.

کاهش قدرت دلار با انتشار داده های ناامیدکننده در آمریکا

سرمایه گذارانی که به دنبال فرصت مناسبی برای حمله به دلار بودند، روز گذشته موفق شدند زیرا گزارشات رسمی نشان داد که شاخص مديريت خريد IHS Markit برای تولید کنندگان ایالات متحده در ماه جاری به پایین ترین سطح 9 ساله کاهش یافته است.

افزایش نگرانی ها در مورد اختلافات تجاری طولانی مدت بین ایالات متحده و چین که تاثیر منفی بر اقتصاد ایالات متحده گذاشته است، نقش مهمی را در فروش ناگهانی دلار آمریکا ایفا می کند. بازارها هنوز انتظار دارند که فدرال رزرو در ادامه سال جاری نرخ بهره ایالات متحده را کاهش دهد که این امر نشان می دهد ادامه افزایش غیرمنتظره دلار در سال 2019 در معرض خطر است.

این تصور که ایالات متحده در شرایط بسیار بهتری از سایرین باقی می ماند، می تواند سبب ادامه حمایت از دلار شود ولی انتشار ناگهانی داده های ضعیف، این احساسات را به خطر می اندازد.

کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش ذخایر آمریکا؛ افزایش تنش های تجاری

شکی نیست که روز گذشته می بایست به صورت غیر رسمی، روز فروش در بازار نفت اعلام می شد زیرا بازار کالا بیش از 5% کاهش یافت که شدیدترین نزول قیمت نفت را در سال 2019 رقم زد.

ترکیب خطرناکی از عواملی همچون افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده، کاهش تقاضا از سوی پالایشگاهها و افزایش نگرانی ها در مورد تنش های تجاری ایالات متحده و چین که بر سلامت اقتصادی تاثیر می گذارد، مواد لازم را برای وقوع یک فاجعه در بازارهای نفت ایجاد  کرده است.

باید به خاطر داشته باشیم که نگرانی ها در مورد شوک های عرضه پس از ادامه تحریم های اقتصادی بر ایران تنها می تواند قیمت نفت را به سطح خاصی افزایش دهد و این امر از ماه ها پیش به بازار عرضه شده است.

طلا مرکز توجه بازار کالا

نشانه های ادامه حیات طلا دیروز ادامه یافت چراکه تنش های تجاری ایالات متحده و چین و مسائل مربوط به براگزیت، پرواز سرمایه گذاران را به سمت سرمایه امن تسریع کرده اند. کاهش دلار سبب حمایت از افزایش قیمت طلا به بالای سطح مقاومت با ثبات 1280 دلار شده است. با توجه به اینکه پیش بینی می شود فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره را کاهش دهد و نگرانی ها در مورد کاهش رشد جهانی ادامه دارد، جوّ ریسک پذیری در بازار تحت تاثیر قرار می گیرد و چشم انداز میان مدت ​​و بلندمدت طلا همچنان رو به افزایش است.

از دید تکنیکال پس از افزایش قیمتها به بالای سطح 1280 دلار، به نظر می رسد که خریداران کنترل بازار را به دست خواهند گرفت. بسته شدن قیمت های روزانه بالاتر از این سطح می تواند سیگنالی برای صعود به سطح 1300 دلار باشد.

اطلاعیه سلب مسئولیت: محتوای این مقاله شامل دیدگاه‌های شخصی است و نباید پیشنهاد سرمایه‌گذاری شخصی و/یا پیشنهاد حرفه‌ای و/یا پیشنهاد و/یا درخواست داد و ستد در ابزارهای مالی و/یا تضمین و/یا پیش‌بینی عملکرد آینده تلقی شود. هلدینگ جامع و وابستگان، عوامل، مدیران، ماموران یا کارکنان آن دقت، اعتبار، بهنگام بودن یا کامل بودن اطلاعات یا داده‌های ارائه شده را تضمین نمی‌کنند و در قبال زیان ناشی از سرمایه‌گذاری مبتنی بر این اطلاعات یا داده‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند.