واکنش های غیرمعمول بازارها به افزایش تعرفه های ایالات متحده بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چین

به طور رسمی، دونالد ترامپ تعرفه های 10 درصدی بر کالاهایی به ارزش 200 میلیارد دلار را که از چین به آمریکا وارد می شدند، به  25 % افزایش داد و نتیجه آشکار این است که در حال حاضر تعرفه های 25 درصدی بر مجموع 250 میلیارد دلار از محصولات چین اعمال شده است. پس از عرضه کلی در طول هفته که به دلیل ترس از افزایش تعرفه های جدید صورت گرفت، یک واکنش غیر معمول از بازارهای سهام آسیا در جهت تائید این امر به چشم می خورد.

سود شاخص کامپوزیت شانگهای در ابتدا کاهش یافت اما سپس به یک قله جدید روزانه دست یافت. ضررهای شاخص Nikkei 225 در بعد از ظهر برگشت در حالی که اغلب سایر سهام آسیا در منطقه مثبت باقی ماند. واکنش غیرمنتظره قیمت سهام در آسیا ممکن است به خاطر خوش بینی به این امر باشد که ایالات متحده و چین هنوز هم می توانند با انجام مذاکرات تجاری که تا روز جمعه در واشنگتن ادامه دارد، راه حلی برای این مسئله دیرینه پیدا کنند.

ارزش دارایی های امن مانند طلا و ین ژاپن در زمان نوشته شدن این متن، به جای آنکه افزایش یابد تغییری نکرده است، در حالی که انتظار می رفت پس از افزایش نوسانات در روابط تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، قیمت آنها هم افزایش یابد.

در همین حال، قیمتهای آتی نفت برنت نیز بی حرکت نمانده اند و انتظار می رود که همچنان به سطح 71 دلار در هر بشکه برسند. با این حال جدا از حرکت قیمت های اولیه، تشدید تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین می تواند تاثیر منفی بر روند تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان داشته باشد و انتظار می رود که به دلیل وجود نگرانی از رشد جهانی اقتصاد، بازارهای نفت در بلند مدت تحت فشار شدیدی قرار بگیرند.

آیا نمایش درام افزایش معاملات را در پیش رو خواهیم داشت؟

سرمایه گذاران سعی خواهند کرد در مورد چگونگی “اقدامات لازم و متقابل” چین مطمئن شوند و بدانند که آیا این مسیر در نهایت منجر به اعمال 25 % تعرفه ها بر 325 میلیارد دلار دیگر از کالاهای چین خواهد شد؟ با توجه به وضعیت هر دو طرف، احتمالا حرکتهای بعدی فقط تنش بین ایالات متحده و چین را افزایش خواهد داد و این پرسش مطرح می شود که جریان افزایش تعرفه ها و اقدامات متقابل تا چه حد ادامه خواهد داشت؟

با بررسی ارقام تجاری سال 2018 از اداره آمار ایالات متحده، در حال حاضر در حدود 47 % از واردات چین به ایالات متحده شامل تعرفه ها می شود، در حالی که 91 % از کالاهای آمریکا که به چین صادر می شود، تحت تعرفه هستند. این آمار نشان می دهد که ایالات متحده مسافت طولانی تری برای اجرای تعرفه ها دارد.

اگر تعرفه ها بر کل تجارت ایالات متحده و چین تحمیل شود، به احتمال زیاد چشم انداز رکود اقتصادی جهانی را افزایش می دهد و سود سالانه دارایی های پرریسک را نسبت به مدت مشابه پارسال به شدت کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید که با توجه به محاسبات اقتصادی بلومبرگ با استفاده از داده های OECD، یک درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در معرض ریسک ناشی از خطرات تجاری آمریکا و چین قرار دارد. نتیجه تشدید تنش های تجاری می تواند فراتر از مبادله کالا و خدمات بین دو اقتصاد بزرگ جهان باشد و به طور بالقوه دغدغه های مالی بازارهای جهانی را افزایش و هزینه های مصرف کننده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و همچنین بر سایر کشورها نیز که در زنجیره عرضه جهانی در هم آمیخته اند، تاثیر می گذارد.

آیا هنوز هم سرمایه گذاران می توانند برای یک راه حل مثبت امیدوار باشند؟

در میان تمام این تنش های تجاری تنها امید آن است که مذاکرات تجاری در واشنگتن قرار است روز جمعه ادامه یابد و بازارها امیدوارند که شاید یک پیشرفت مثبت در مذاکرات ایجاد شود. تا آن زمان بازارها در میان نشانه های ضعیفی از اخبار مثبت که از این مذاکرات طولانی مدت بسیار مورد نیاز است، منتظر باقی خواهند ماند.

اطلاعیه سلب مسئولیت: محتوای این مقاله شامل دیدگاه‌های شخصی است و نباید پیشنهاد سرمایه‌گذاری شخصی و/یا پیشنهاد حرفه‌ای و/یا پیشنهاد و/یا درخواست داد و ستد در ابزارهای مالی و/یا تضمین و/یا پیش‌بینی عملکرد آینده تلقی شود. هلدینگ جامع و وابستگان، عوامل، مدیران، ماموران یا کارکنان آن دقت، اعتبار، بهنگام بودن یا کامل بودن اطلاعات یا داده‌های ارائه شده را تضمین نمی‌کنند و در قبال زیان ناشی از سرمایه‌گذاری مبتنی بر این اطلاعات یا داده‌ها مسئولیتی نمی‌پذیرند.